BREL ET BARBARA – Maurice Béjart - SYNCOPE – Gil Roman
01.05.2019

Georganiseerd door : GRACIA LIVE

BÉJART BALLET LAUSANNE KOMT VAN 1 T.E.M. 4 2019 MEI NAAR HET KONINKLIJK CIRCUS BRUSSEL

SYNCOPE
Choreografie:
Gil Roman
Muziek: 
Citypercussion – Thierry Hochstätter & JB Meier
Frédéric Chopin
Kostuumontwerp: Henri Davilla
Lichtontwerp: Dominique Roman
Première : Lausanne, décembre 2010

 

BREL & BARBARA
Choreografie:
                                            Maurice Béjart
Muziek:                                                         Jacques Brel et Barbara
Kostuumontwerp:                                     Jean-Paul Knott
Lichtontwerp:                                             Dominique Roman
Première :                                                    Lausanne, 10 décembre 2001

Het is 15 jaar geleden sinds dit laatst gebeurde, maar eindelijk is het zover: van 1 tem 4 mei 2019 keert het Béjart Ballet Lausanne terug naar het Koninklijk Circus, en wel met 2 programma’s op de agenda: ‘Brel & Barbara’ en ‘Syncope’.

De liefdesgeschiedenis die Maurice Béjart verbindt met Brussel, tevens zijn ‘adoptiestad’, is dus nog lang niet ten einde!
Het begon allemaal in 1959, toen Maurice Huisman, toenmalig directeur van de Koninklijke Muntschouwburg in Brussel, Béjart uitnodigde om in zijn theater een ballet te brengen. ‘Le Sacre du Printemps’ (met muziek van Stravinsky) werd geboren en daarmee ontstond ook het Ballet van de XXe Eeuw. Vervolgens creëerde hij het mythische ‘Boléro’ van Ravel, ‘De Negende Symphonie van Beethoven’ in 1964, ‘Romeo en Julia’ in 1966 (met de muziek van Belioz), ‘Messe pour le temps présent’ (met muziek van Pierre Henry) in 1967, ‘Bhakti’ (Hindoeïstische muziek) in 1969 en ook nog de ‘Toverfluit’ van Mozart in 1981.

Al deze prachtige balletten zijn tot op de dag van vandaag nog steeds onvergetelijke spektakels.

Dankzij Gil Roman, de artistieke directeur die in 2007 door Béjàrt benoemd werd tot zijn erfgenaam en opvolger, wordt het bestaande oeuvre van Béjart gekoesterd! 
Daarnaast is er natuurlijk ook ruimte voor nieuwe creaties, tot leven gebracht op een zoals het ballet betaamd, vernieuwende manier. Het bewijs hiervan is Syncope, gerecreëerd in 2010 in Lausanne door Gil Roman.

Bejubeld over heel de wereld,  zal Syncope voor de allereerste keer hier in Brussel worden voorgesteld in het eerste deel van dit ballet.

Waar waren we toen we er niet waren? Syncope – een medische term voor een kortstondige bewusteloosheid die vanzelf voorbijgaat – reikt mogelijke antwoorden aan op de planken. Het ballet neemt de vorm aan van een tiendelige mozaïekchoreografie waarin verbijsterende, schitterende en exuberante bewegingen, alleen of synchroon, elkaar afwisselen. Syncope vertelt ons over een onbekend continent. Heel subtiel groeit de choreografie van Gil Roman uit een reis waarin een dwaalspoor de beste weg lijkt. Met een buitengewone precisie neemt hij de toeschouwer in dit kortstondige verlies van bewustzijn mee naar hogere sferen.

‘Brel & Barbara’ stelt veertien choreografieën voor op de chansons van ‘La Dame Noir’ (L'aigle noir, Dis! Quand reviendras-tu?, Ma plus belle histoire d'amour, La solitude, Pierre, L'homme en habit rouge, Amour magicien, Au bois de Saint Amand, Chapeau bas, L'enfant laboureur, Fragson, La déraison, Madame, Chaque fois) en zeven op de chansons van Jacques Brel (La valse à mille temps, Ne me quitte pas, Rosa, La lumière jaillira, Au printemps, Litanie pour un retour en Le plat pays).

Jacques Brel en Barbara waren Béjart helemaal niet onbekend! Zo stond Barbara de choreograaf gedurende dertig jaar lang heel na aan het hart en hij draaide met haar de film ‘Je suis né à Venise’, waarin zij een ‘dame van de nacht’ vertolkt, met tegenspeler Jorge Donn.

Béjart ontmoette Jacques Brel tijdens de voorstelling ‘L’homme de la Mancha’, die in de Koninklijke Muntschouwburg opgevoerd werd. Al snel merkte Béjart vele gelijkenissen en een soort van amicaliteit op tussen Brel en Barbara. Zeker wanneer ze samen acteerden in de film Franz, die opgenomen werd aan de Noordzee.

Béjart wilde beide artiesten graag verenigen in een moment van ‘waarheid’, ‘hen in de spotlight zetten’. Met zijn ballet ‘Brel & Barbara’, creëerde hij een eerbetoon aan twee ego’s wiens onderlinge connectie voor de choreograaf vanzelfsprekend was.

Ter ere van de 40e verjaardag van het heengaan van Jacques Brel en omdat een gloednieuw Koninklijk Circus opnieuw zijn deuren heeft geopend, zal deze reünie van het Béjart Ballet Lausanne en het Belgische publiek een zeer speciale sfeer uitademen.

DOORS : 19h
BALLET : 20h / 22h

 



DELEN

ARTIESTEN

BEJART